Mijn Sony A7RII

ALL PICTURES (except where written) & TEXT COPYRIGHT JOERI PEETERS! NO SHARING WITHOUT MY PERMISSION!

Er zijn al voldoende reviews op het internet terug te vinden die haarfijn uitleggen wat de A7R2 kan en niet kan. Het is niet mijn bedoeling dat ik ook zo een review schrijf maar gewoon mijn ervaring deel en waarom de A7R2 mijn geprefereerde camera is.

Waarom ik de Sony A7R2 camera gebruik is heel simpel:

  • Full frame camera
  • Kleine camera als full frame
  • lichtgewicht
  • Systeemcamera en geen DSLR
  • Dynamisch bereik van de sensor is spectaculair
  • WYSIWYG (What You See Is What You Get). Bij natuurlijk licht zie je direct in de hoge resolutie viewfinder hoe de foto er zal uitzien!
  • 42 Megapixel! Maar dit heeft ook een keerzijde.
  • Verkrijgbare Sony FE objectieven behoren tot de beste in de wereld afgestemd op + 40 Megapixel.
  • EVF (electronic viewfinder)
  • Silent shutter (niet overal toepasbaar)
  • snelle autofocus en eye detection focus!
  • Beeldkwaliteit
  • Gebruik van vintage lenzen door middel van adapters
  • Video: 4K opnames en Slog2 Profiel.
  • Playmemories apps. Sommige apps die je op de camera kan installeren zijn echt handig! Niet meer beschikbaar op de A7 reeks 3 en A9.

Toen ik mijn Sony A7II kocht met 24 megapixel (levering op 31 december 2014) was ik overtuigd dat mirrorless op vrij korte termijn (in fotojaren) de grote DSLR’s met spiegel zou gaan overnemen. Nu 3 jaar en 4 maanden later lanceert Sony de opvolger van de A7II, de A7III. Het mag misschien raar klinken maar deze camera verkoopt als zoete broodjes en vele Canon/Nikon gebruikers stappen over naar de systeemcamera’s van Sony. Op moment van schrijven is de A7III zo goed als overal uitverkocht in de meeste delen van de wereld met wachttermijnen van 1 maand. In Japan is het de meest verkochte Full Frame Camera en hij doet het beter als Canon en Nikon.

De ontwikkeling van systeemcamera’s bij Sony gaat als een trein. Ze lanceerden de afgelopen jaren de A7,A7s,A7R,A7II,A7RII,A7SII,A7RIII,A9,A7III. Het verschil leg ik kort even uit.

– De A7 reeks is voor de “all round” fotograaf. De A7III mag je echt als een professionele camera zien met een lijst van mogelijkheden waar je duizelig van wordt. Nergens heeft Sony op bespaard. 10  fps, dual card slot, 24 MP, silent shutter, eye focus, 4K,… De camera is voor iedereen bruikbaar: gevorderde amateur maar ook de professionele fotograaf, huwelijksfotograaf, portret fotograaf, natuur, sport en ga zo maar verder. Zolang je geen grote afdrukken nodig hebt of je veel dient te “croppen” is dit de camera waar ik zou voor kiezen.

– De A7R reeks is voor de fotograaf die grote afdrukken wenst met de 42 Megapixel sensor. Zelf ben ik een beetje een kwaliteitsfreak en de voordelen van 42 Megapixel zijn voor mij de reden waarom ik gekozen heb voor deze camera. Het prijsverschil tussen de A7III en A7RIII bedraagt ongeveer 1300 Euro.

– De A7S reeks is voor de fotograaf die fotografeert bij weinig licht en is voor video-gebruik onklopbaar. Je kan met deze camera op heel hoge ISO waarden fotograferen met een uitstekende kwaliteit.

– De A9 is de duurste uit de reeks. Het toestel is voor professionele beroepsfotografen met sport in de focus. Deze camera is een pareltje voor de golf sport omdat je volledig geruisloos kan fotograferen met 20 beelden per seconde zonder blackout van de elektronische viewfinder!

Ikzelf gebruik dus de Sony A7R2 en omdat het verschil te klein is met de A7R3 heb ik momenteel geen behoefte om over te stappen naar het nieuwere model. Op moment van schrijven koop je deze camera voor 2300 Euro op Amazon Duitsland. De prijs in 2015 bedroeg een “luttele” 3500 Euro. 🙂

Foto’s: copyright Sony

 

 

42 Megapixel is een onvoorstelbaar hoge resolutie. De details die je ziet zijn bijna niet te geloven. Als ik een close-up maak van een portret met mijn Sony 90mm G macro lens sta ik nog steeds perplex van de kwaliteit. Maar 42 Megapixel heeft ook zijn nadelen… uncompressed RAW bestanden zijn 80MB groot en compressed 40MB. Je hebt een stevige computer nodig als je in Photoshop werkt met vele lagen. De bestandsgrootte van sommige foto’s naderen zelfs de 10GB (Gigabyte) grens maar dat is voor mij het enige echte minpunt al is het eerder een normaal bij grote megapixel camera’s.

Kijk hier naar de details van een 42 MP bestand. De Sony 90mm G 2.8 macro is de 2de scherpste lens getest voor full frame en dat zie je!

MUA: Nancy Vrancken

Één van de grote voordelen van de Sony A7R2 (en A7R3) met 42 Megapixel sensor is dat je de camera in APS-C (cropped sensor) kan plaatsen via het menu. Je zal dus maar een deel van de sensor gaan gebruiken. De brandpuntsafstand zal dan wijzigigen. Als je dus een 70-200 mm lens gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een concert en je mist zoom bereik kan je toch naar 300mm gaan door APS-C te activeren. 200 mm x 1.5 = 300mm. De resolutie is dan nog steeds 17,82 Megapixel (5168×3448) wat afdrukken op groter formaat nog steeds mogelijk maakt! Met een 24 Megapixel ga je naar ongeveer 10 Megapixel.

Maar waar de A7R2 in uitblinkt is het grote dynamische bereik. Een fel onderbelichte of overbelichte foto kan je toch nog herstellen tot een zekere hoogte. Je moet dan echter in RAW fotograferen (standaard ingesteld op mijn toestel). Hier een voorbeeld van een “foutief” belichte foto. De camera doet een lichtmeting en een moment later wanneer de foto genomen wordt is het aanwezige licht veel feller wat resulteert in een overbelichte foto. Met een jpg en een “instapcamera” is deze foto goed voor de prullenbak. Met de A7R2 niet. De foto is nog steeds heel bruikbaar!!!

Hier de originele “overbelichte” foto als RAW. De artiest “Gary Numan” zie je amper staan.

 

Hier de aangepaste foto uit “Capture One Pro”. Omdat er weinig kleur is op de originele foto en er gele “halo” randen verschijnen tijdens donkerder maken heb ik de foto omgezet naar Zwart/wit. Overtuigd van het dynamisch bereik? Ik wel!

 

Vele fotografen vonden de batterij te zwak omdat er maar +/- 350 foto’s genomen kunnen worden met 1 batterij. Ik haal gemakkelijk +500 wanneer ik de camera op “Flight mode” zet. Ik heb wireless helemaal niet nodig tijdens het shooten en heb het door de pers opgeblazen “batterij” probleem nooit als nadeel ervaren. Zelf heb ik extra batterijen op zak. Ze zijn klein, wegen niets en je hebt op 5 seconden een batterij gewisseld. So? No big deal to me!

Het voordeel van de A7 reeks is het formaat van de camera. Als ik op vakantie ben neem ik gewoon mijn camera en 24-240 mm mee op uitstap. Ik hecht dan minder belang aan beeldkwaliteit. 24-240 is immens aan zoom bereik en er moeten dan toegevingen gedaan worden in kwaliteit. maar het is toch nog heel behoorlijk. Het gewicht valt dan best mee om heel de dag te dragen al gebruik ik wel een andere camera draagriem.

Wanneer ik echter in de studio of op locatie shoot maak ik gebruik van een batterij-grip. In plaats van de Sony kocht ik één van Chinese makelij van het merk Meike. De eerste die ik kocht heb ik moeten terug sturen. Deze zat vol firmware fouten en een update via USB gaat niet. De tweede van een latere generatie werkt echter feilloos. De enige reden waarom ik niet gekozen heb voor de Sony grip zelf is omdat er bij de Meike grip een afstandsbediening bijgeleverd wordt en dat is handig! Als de camera op statief staat kan je zo soms een heel spontane foto van het model nemen. De originele Sony grip is echter beter van kwaliteit!

Foto copyright: Meike

Voor portret fotografen is de “eye focus” onvoorstelbaar handig en is tot een niet te missen “tool” geworden. Wanneer je de camera in AF-C mode zet (Continuous auto focus) zal de A7R2 het dichtstbijzijnde oog volgen en daar op scherp stellen. Wanneer het model dus beweegt en naar je toe komt gelopen heb je hier enkel voordeel bij. Fotografen die overgestapt zijn van Nikon of Canon naar Sony weten deze technologie te appreciëren.

Op mijn toestel heb ik de “eye focus” toegewezen aan de middelste knop van de A7R2 maar ook aan de drukknop op sommige Sony lenzen zoals de 70-200, 90mm , 85mm. De 55mm heeft deze knop bijvoorbeeld niet.

De Fn knop is heel handig wanneer je snel een setting wil wijzigen net als de 4 “C” van custom knoppen. Je kan dus het toestel volledig naar eigen hand zetten.

Via een goedkope adapter kan je oude lenzen gebruiken (ik raad het merk K&F aan)! Bijvoorbeeld de Minolta MC/MD reeks is heel betaalbaar. Focus moet dan manueel maar met via de ingebouwde “focus peaking” gaat dit toch vlot. Wat scherp is, word als rood/wit/geel weergegeven gebaseerd op contrast detectie (instelbaar). Zelden gebruik ik nog vintage lenzen want de autofocus van de A7R2 is gewoon heel betrouwbaar en de hedendaagse lenzen zijn super van beeldkwaliteit.

Voor mij is de A7R2 een ongelooflijk goede camera. Het gebruiksgemak maar vooral de beeldkwaliteit van deze camera is uitmuntend.  De A7R3 is de opvolger van de A7R2 en Sony heeft geluisterd naar de klant.  Het nieuwere model heeft een betere batterij, groter buffer geheugen, dubbel card slot, nieuwe locatie van sommige knoppen, joystick, … wat de A7R3 een camera maakt zonder echte nadelen.

De beeldkwaliteit (dynamisch bereik) is er ook lichtjes op vooruit gegaan maar niet in de mate dat ik momenteel een upgrade nodig acht. Moest ik echter een nieuwe camera kopen zou ik echter kiezen voor het nieuwe model.

Eén van de accessoires die ik gebruik is de hoodman hoodeye. Persoonlijk vind ik het rubbertje aan de elektronische viewfinder niet echt top bij vol zonlicht. Je gezicht raakt ook het schermpje waardoor het sneller “vettig” wordt. Ik heb liever een grotere oogschelp dat het zonlicht volledig blokkeert. Ik heb ook de JJC variant op de oudere A7II. Dit is een Chinese kopie maar kan de goedkopere kloon niet aanraden. De rubber voelt veel te hard aan en is dus onaangenaam. Het toestel wordt hierdoor wel wat lomper.

Foto’s copyright Hoodman.

 

De door Sony meegeleverde riem is naar mijn mening te goedkoop en heb ik als eerste vervangen met een riem uit neopreen van het merk JCC, de NS-yp-q2. Neopreen wordt ook vooral in de duikpakken verwerkt. Er zijn 2 compartimenten voor batterijen (zie foto) en door de breedte en elasticiteit van de riem heb ik geen problemen wanneer ik de camera voor langere tijd draag met een zwaardere lens zoals de 24-240. Het nadeel is het extra gewicht maar ook de grootte van de riem tijdens het wegsteken in een draagtas maar de nadelen wegen niet op tegenover de voordelen. Ik kan deze draagriem enkel maar aanbevelen. Zeer goede kwaliteit.

Foto copyright JJC. Foto met canon toestel.

Als eerste prime lens zou ik de Sony/Zeiss 55mm 1.8 aanbevelen met de Sony 85 1.8 als tweede. De derde zou dan de 28 mm F2. Zelf ben ik een “prime” shooter en kies zelden voor zoom lenzen. De kwaliteit/scherpte van prime lenzen is nu éénmaal altijd beter.

De prime lenzen die ik momenteel gebruik:

  • Samyang 14mm manual focus
  • Sony 28mm F2
  • Samyang 35mm 1.4 AF
  • Sony/Zeiss 55mm 1.8
  • Sony 85mm 1.8
  • Sony 90mm 2.8 G macro
  • Samyang 135mm F2.0 manuele focus

 

De zoom lenzen die ik momenteel gebruik:

  • 28-70mm kitlens (O.K. als instaplens)
  • Sony 70-200 F4
  • Sony 24-240 F3.5/6.3 (vakantielens)
  • Tamron SP 70-300 F4/5.6 Canon EF mount met Viltrox II adapter (trage autofocus)

 

De Tamron 28-75 F2.8 of Sony 24-105 F4 staan nog op het vervanglijstje wanneer ik een zoom lens nodig acht. (bv. voor optredens Body 1: 28-75 F2 en Body 2: 70-200 F4)

Nog een laatste opmerking: De beste focus snelheid krijg je met de e-mount lenzen van Sony zelf. De adapters van Sigma (MC-11) en Metabones (4) werken echter ook wel behoorlijk in combinatie met een groot aantal EF mount (canon) lenzen. Als je dus overstapt van Canon kan je toch nog je Canon lenzen blijven gebruiken.

Voor Nikon gebruikers is er geen elektronische adapter op de markt die naar behoren werkt.

Het kwaliteit verschil tussen Full Frame met medium formaat camera’s wordt kleiner en kleiner. Het instapmodel, de X1D 51 Megapixel van Hasselblad zal in de studio nog een iets beter resultaat neerzetten, vanwege de grotere sensor (x 1,7) maar kost meer als het dubbel.

http://cameradecision.com/compare/Hasselblad-X1D-vs-Sony-Alpha-7R-II

 

Joeri Peeters

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: ALL PICTURES COPYRIGHT JOERI PEETERS!
%d bloggers liken dit: