High Speed Sync Fotografie

ALL PICTURES (except where written) & TEXT COPYRIGHT JOERI PEETERS! NO SHARING WITHOUT MY PERMISSION!

HSS (high speed sync) is fotograferen met flits met kleine sluitersnelheden. Persoonlijk houd ik enorm van deze techniek en tegenwoordig meer en meer aandacht geniet. Maar waarom?

Wanneer we in daglicht fotograferen en we willen het object loskoppelen van de achtergrond gaan we fotograferen met een klein diafragma (F1.4, F1.8, F2) en door een objectief te gebruiken met een grote brandpuntsafstand (85 mm en meer op full frame) gaan we de achtergrond onscherp maken. In fotografietermen heet dit “bokeh” van het Japanse woord dat “onscherp” betekent.

Hoe groter de sensor hoe onscherper we de achtergond kunnen maken. Smartphones kunnen dit niet omdat de sensor heel klein is. Het niet zoombaar lensje is meestal ook een breedhoek.

Als we dus de camera op A (of Av) zetten en een klein diafragma kiezen (bijvoorbeeld F1.8) zal er veel licht op de sensor vallen waardoor de camera automatisch een heel kleine sluitersnelheid zal kiezen. Soms tot 1/8000 ste.

Een model fotografeer je het best tegen de zon in.  Met een reflectiescherm kunnen we dan het model vooraan gaan oplichten. Maar hier heb je dus een assistent nodig en je hebt weinig controle over het weerkaatsend licht.

Met een sterke flits op HSS hebben we volledige controle van het aanwezige licht! Van daglicht maken we nachtlicht. En eigenlijk is de techniek heel simpel. Je hebt enkel het materiaal nodig en een beetje ervaring.

Wat hebben we nodig?

  1. Moderne Camera die kleine sluiter snelheden aankan.
  2. Flits. Geen kleine handflits maar een krachtige 600W flits zoals de Godox AD600 of Jinbei HD600II.
  3. Zender op de camera (die HSS ondersteunt)
  4. Reflector op de flits, eventueel met grid om het licht meer te kunnen richten. Best zonder zachtre diffuser omdat die een deel licht opslorpt.
  5. Statief voor de flits.

Hoe gaan we te werk?

  1. Zet de camera op manueel (M)
  2. Zet de zender op “uit”.
  3. Kies een klein diafragma (F2.0 of lager).
  4. Kies een kleine sluitersnelheid (b.v. 1/2000), neem een foto een kijk naar het resultaat. We kiezen hier een sluitersnelheid zodat de achtergrond donker wordt naar believen. (met de Sony systeemcamera’s zien we direct resultaat zonder een foto te moeten nemen)
  5. Zet het statief met de flits en flitskop op voldoende afstand en richt deze op het model. Kies ergens een waarde rond 1/8.
  6. Zet de trigger op aan en neem een foto.
  7. Kijk in het histogram dat het model zeker niet overbelicht is en zet eventueel de flits dichter of verder en pas de sterkte van de flits aan tot het gewenste resulaat.

TTL (through the lens) kan ook maar ik kies volledig manuele instellingen zowel op flits als camera.

HSS vreet batterijen (flits). Hou daar rekening mee.

De volgende foto van Shima aan de Erasmus brug in Rotterdam is in klaarlichte dag genomen in HSS. Het lijkt alsof het avond is maar het is niet zo.

the making of 🙂 Meer is het dus niet. Merk op dat we geen grote softbox gebruiken, er mag wel wat hard strijklicht gebruikt worden dat zorgt voor de nodige contrasten en diepgang.

 

 

Geen zwarte achtergrond? Geen probleem! Ik heb deze techniek ook toegepast bij deze foto van finaliste Top Model Belgium 2018, Zoë.

Door de beauty dish dicht bij het model te plaatsen (inverse square of law) met een korte sluitersnelheid en een groter diafragma kunnen we de achtergrond bijna volledig zwart maken. Achteraf in post processing maken we deze dan volledig zwart met levels & curves.

(de Beautydish is nadien lager en dichter gezet maar geeft in elk geval een idee)

 

Succes.

Joeri Peeters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: ALL PICTURES COPYRIGHT JOERI PEETERS!
%d bloggers liken dit: